Internetcriminaliteit of cybercrime is de algemene noemer voor alle vormen van criminele activiteiten op het internet. Enkele voorbeelden hiervan zijn phishing, hacking en vriendschapsfraude. Het doel van cybercrime is om je geld of persoonlijke gegevens af te troggelen.
Alle info over recente vormen van cybercrime kan je terugvinden op de website van Safe on Web.
Valse e-mails of screenshots van valse sms'en kan je het beste meteen doorsturen naar verdacht@safeonweb.be. Nadien verwijder je het bericht.
Ben je slachtoffer van internetcriminaliteit en leed je hierdoor schade? Doe dan zo snel mogelijk aangifte. Een afspraak maak je op onze website of telefonisch via 051 26 26 20.
Bijvoorbeeld:
Je gaf bepaalde persoons- of bankgegevens door waarna er geld van je rekening werd gehaald.
Je klikte op een link waarna er een virus op je computer werd geïnstalleerd.
Je kocht goederen via een verkoper of website die achteraf niet blijken te bestaan.
Het is belangrijk dat je bij je aangifte bewijsmateriaal meebrengt. Dat kan gaan om:
E-mails
Schermafdrukken
Sms'jes
Telefoonnummers
Bankafschriften
IP-adressen
...
Heb je gevoelige bankgegevens doorgegeven, laat dan meteen je bankkaarten blokkeren via Cardstop op het gratis nummer 078 170 170.
Je ontving een vreemde e-mail of sms. Als je geen geld bent verloren, niet gehackt bent, of geen andere schade hebt, dan hoef je dit niet aan de politie te melden.
Je kan verdachte e-mails en sms-berichten doorsturen naar verdacht@safeonweb.be en vervolgens de e-mail of het bericht wissen. Het Centrum voor Cybersecurity zal deze automatisch onderzoeken en desnoods maatregelen nemen om andere mensen ertegen te beschermen. Meer informatie hierover kan je vinden op de website van Safe on Web.
De Federale Overheidsdienst Economie heeft een onlineplatform waarop je allerlei vormen van oplichting, bedrog, fraude en illegale handelspraktijken kunt melden. Surf hiervoor naar meldpunt.belgie.be. Ook voor het melden van cybercriminaliteit kan je op deze website terecht. Nadat je enkele vragen hebt beantwoord, ontvang je een advies op maat met stappen die je kan ondernemen en wie je daarbij kan helpen.
Hou je e-mailadres privé. Zorg ervoor dat je e-mailadres niet openbaar op het internet staat.
Als je twijfelt over de echtheid van een bericht, open dan zeker geen links of bijlagen en neem contact op met de afzender op een andere manier.
Update regelmatig je software waaronder verschillende browsers, het antivirusprogramma en het besturingssysteem.
Wees bijzonder waakzaam als het bericht je om gevoelige informatie vraagt (bv. het paswoord van je onlinebankrekening). Card Stop of banken zullen je nooit opbellen en vragen om je bankgegevens of pincode.
Als een aanbod te mooi is om waar te zijn, is het dat waarschijnlijk ook.
Bezoek www.cyberpreventie.be voor meer tips maar ook recent nieuws over het thema cybercrime.