Vast aanspreekpunt - PLP41
Elke school heeft een vast aanspreekpunt bij de politie. Deze werking is vastgelegd in de omzendbrief PLP41. Het vast aanspreekpunt biedt advies en ondersteuning bij:
- Hulpvragen over concrete gevallen. Samen bespreken we de situatie en gaan we op zoek naar een gepaste aanpak.
- Feiten die buiten de schoolomgeving plaatsvinden, maar met een mogelijke impact op het schoolgebeuren.
- Op vraag van de school kan de politie aansluiten op overlegfora die zich richten op het aanpakken van problemen met betrekking tot jeugd en onderwijs.
Vind de contactgegevens van het aanspreekpunt voor jouw school
Meer informatie over de omzendbrief PLP41
Spijbelen
De school is de hoofdverantwoordelijke voor de aanpak van spijbelen. Als een leerling meer dan vijf halve dagen problematisch afwezig is, moet de school dat aan het CLB melden. Het mag ook vroeger, als de school de hulp van het CLB kan gebruiken.
Zijn de hulpmiddelen van het CLB uitgeput, dan kan de school in volgende gevallen melding maken van spijbelen bij de politie:
- Onwil van de ouder(s)
- Onbuigzaamheid van de leerling
Problematisch spijbelen melden bij de politie
De Vlaamse krachtlijnen inzake aanpak van de spijbelproblematiek
Melding van strafbare feiten
Strafbare feiten of misdrijven op school kan je aan de politie melden:
- Doe aangifte op het politiekantoor (op afspraak).
- Voor dringende politiehulp bel je 101.
Ook het vaste aanspreekpunt bij de politie is beschikbaar voor niet-dringende vragen rond strafbare feiten.