Verlies of diefstal van je identiteitsdocumenten is erg vervelend en brengt ook wat administratieve rompslomp met zich mee. Voor aangifte van diefstal of verlies rijbewijs, reispaspoort en identiteitskaart hoef je vanaf 1 maart niet meer bij de politie langs, maar kan dit eenvoudiger in één keer afgehandeld worden bij de dienst burgerzaken van je stad of gemeente.
Bij verlies of diefstal van een identiteitskaart (eID-kaart en KidsID), rijbewijs of reispas kan je bij de diensten burgerzaken van Roeselare, Izegem of Hooglede terecht voor de aangifte én de aanvraag van nieuwe documenten. Alle noodzakelijke administratie wordt in één keer afgehandeld. De diensten burgerzaken werken samen met de politiezone RIHO en sturen de aangifte van verlies of diefstal naar de politie door. Dat betekent een mooie tijdswinst en een administratieve vereenvoudiging.
Bij verlies of diefstal van je identiteitskaart, Kids-ID of reispaspoort, verwittig je zo snel mogelijk DOCSTOP via het gratis nummer 00800 2123 2123. Ga langs bij de dienst burgerzaken om het verlies of de diefstal te melden en breng een recente pasfoto (maximum 6 maanden oud) mee. De dienst burgerzaken zorgt voor de verdere afhandeling.
Bij verlies of diefstal van je rijbewijs, ga je langs bij de dienst burgerzaken om een aangifte van verlies of diefstal te doen en een nieuw rijbewijs aan te vragen. Als de foto van de identiteitskaart nog steeds gelijkend is, wordt die foto gebruikt. De dienst burgerzaken zorgt voor de verdere afhandeling.
Bij verlies of diefstal van je verblijfskaart, moet je wel nog aangifte doen bij de politie voor je bij de dienst burgerzaken nieuwe documenten kan aanvragen. Wettelijk gezien is de nieuwe regeling voor verblijfskaart niet mogelijk. Voor het maken van een niet-dringende aangifte kan je in onze politieposten op afspraak terecht. Een afspraak maak je via onze webmodule of via 051 26 26 20.